Saturday, January 23, 2010

POHON BERPINTAL

TEATER KANAK-KANAK : POHON BERPINTAL
KARYA : SANI ISMAIL
ARAHAN : AZIZAH HUSSAIN

     Teater  ini merupakan adaptasi  dari buku cerita kanak-kanak karya Sani Ismail. Karya pohon berpintal ini mempunyai kelainan dan keistimewaan tersendiri maka tercetuslah i idea untuk menonjolkan sebuah persembahan teater yang mempunyai kelainan dan keistimewaan tersendiri juga.

     Eksperimental teater akan digarapkan dalam persembahan teater kanak-kanak ini. Bentuk teater seperti ini sering diguna pakai oleh teater remaja/dewasa. Tindakan mencuba eksperimental teater untuk kanak-kanak ini memberi ruang  untuk menjana idea, kepelbagaian dan identiti untuk Kumpulan Anak-anak Peduli Seni  berdiri dengan sendirinya.  Namun, sokongan dan pandangan diperlukan dengan memberi seribu motivasi untuk sentuhan kreatif teater ini.


SINOPSIS CERITA
Cerita ini mengisahkan sebatang pohon cantik mengimbau kembali tentang perjalanan hidupnya hingga menjadi pohon berpintal. Akibat kerakusan manusia yang mementingkan diri dan tidak menyedari kepentingan hidupan lain di bumi ini, pohon cantik menjadi mangsa kepupusan. Pohon cantik lari membawa diri dan hidup tinggi. Dalam perjalanan pohon cantik membawa diri, ianya membawa satu perjalanan kehidupan yang penuh bermakna dan fantasi.


 WATAK UTAMA
* Pohon Cantik / Pohon Berpintal
* Awan
* Biji Benih
* Dahan
* Akar
* Bunga
* Daun
* Burung

WATAK SAMPINGAN
* Manusia
* Margasatua



No comments:

Post a Comment